Rada spečatila osud STV

Na včerajšom rokovaní Rada STV väčšinou schválila projekt firmy Deloitle and Touche /DT/ aj napriek protestom širokej odbornej verejnosti, zamestnancov STV, profesných a odborárskych organizácií a mnohých ďalších, ktorým osud STV nie je ľahostajný.  Od dnešného dňa má ústredný riaditeľ STV rozviazané ruky a a môže vydať pokyn na naplnenie projektu firmy DT, ktorá už jednu televíziu položila na lopatky. V susednom Maďarsku, „vďaka“ reinžinieringu uvedenej firmy, verejnoprávna MTV  vysiela už iba na jednom vysielacom okruhu, tvorivý potenciál sa rozpadol a tí čo zostali iba živoria. Krízovú situáciu osobne riešil vo februári 2001 aj generálny tajomník Medzinárodnej novinárskej organizácie /IFJ/   Aidan White. Na možné paralely upozorňovala odborná verejnosť  už niekoľko mesiacov. Slovenská asociácia novinárov /SAN/ protestovala proti postupom v  maďarskej MTV aj na veľvyslanectve Maďarskej republiky a upozorňovala aj na aplikáciu „projektu“  v STV. 

Čas sa naplnil. Včerajšie protesty odborárov STV boli iba labuťou piesňou za politickým rozhodnutím likvidácie STV. Nový projekt ráta s hromadným prepustením 443 pracovníkov. V prevážnej miere ide o vysokokvalifikovaných odborných pracovníkov z programového prostredia. V STV však zostane vysoký počet administratívnych pracovníkov a reinžiniering sa takmer nedotýka technických pracovníkov a najmä spravodajského komplexu. Na včerajšom odborárskom mítingu bolo pozornému divákovi všetko jasné. V Mlynskej doline pracujú totiž už dve televízie. Tou jednou sú spravodajci a druhou tí ostatní, určení na odchod z STV. Ani jeden zo spravodajských štábov sa vôbec neunúval aspoň zaznamenať udalosť, ktorá sa v konečnom dôsledku dotkne všetkých občanov Slovenskej republiky. V civilizovanej krajine je nemysliteľné aby vo verejnoprávnej inštitúcii rozhodovala iba úzka skupina ľudí. Pritom ide o majetok nás všetkých a STV je službou pre všetkých občanov tejto krajiny. Ignorovanie názorov odbornej verejnosti i samotných pracovníkov inštitúcie je prinajmenšom hrubým a ničím neospravedlteľným postupom. 

Slovenská televízia je členom Európskej televíznej únie /EBU/. Po reinžinieringu sa stane televíziou s najnižším počtom pracovníkov a najmä netradičnou redakčnou štruktúrou, ktorá v EBU nemá obdobu. Podľa materiálov DT bude v jednej redakcii zamestnaných 5 redakčných pracovníkov. Z uvedeného počtu iba jeden pracovník bude redaktor-dramaturg. Čo z toho vyplýva je zainteresovaným ihneď jasné, a preto si treba položiť otázku. Bude príslušný redaktor apolitický ? Bude mať rovnaký meter pre všetkých alebo pracovať budú iba vyvolení? Osud tých, ktorí nebudú priatelia príslušného redaktora je dopredu jasný. Nechajme sa prekvapiť ako na to budú neskôr reagovať politické strany, ktoré súhlasili s reinžinieringom STV.  Isté je jedno, že nezáujem koaličných poslancov, ktorí sa jasne ukázal na pondelňajšom výbore NR SR pre kultúru a médiá, je zarážajúci. Pritom zastupujú v NR SR aj koncesionárov a nie iba politické strany. Možné dopady ich teraz nazaujímajú. Čo a kto sa za tým skrýva? Čas je najlepší lekár. Skôr, či neskôr zámer reinžinieringu sa odhalí do absolútnej nahoty.  Je nad slnko jasné, že proces likvidácie STV sa týmto krokom ešte neskončil. V druhom kole budú označení za zbytočných technickí pracovníci, pretože bez programového prostredia sa väčšina z nich stane nadbytočnými. V treťom kole dôjde k deleniu majetku, pretože dlh STV dosiahne astronomické čísla. Kúpené pohľadávky ktosi skoncentruje do jedného balíka a ekxekútori dokonajú dielo skázy až do smutného konca. 

Schválenie Záverečnej správy reinžinieringu STV šiestimi členmi Rady STV už teraz predurčilo na privatizáciu programové prostredie. Tichá privatizácia programového prostredia sa podarila. Zvrátiť tento stav pomôže iba zmena vo voľbách na budúci rok. Proti arogancii moci sa, žiaľ, teraz bojovať nedá. 







Štefan Dlugolinský



